Sarjahybridi: mullistava keksintö

Yle uutisoi tänään suomalaisprofessorin mullistavasta ideasta: sarjahybridistä. Uutisen mukaan ladattavissa hybrideissä käytössä olevat 110kw moottorit voitaisiin korvata pienillä 20kw moottoreilla. Samalla polttoaineen kulutus pienenisi 30-40% nykyisestä.

Uutisen mukaan suurin osa nykyisin myynnissä olevista lataushybrideistä olisi niin kutsuttuja rinnakkaishybridejä, joissa perinteinen polttomoottori ja sähkömoottori toimivat rinnakkain. Haastatellun sähkönkäyttötekniikan professori Juha Pyrhösen mukaan autonvalmistajilla ei ole niin pieniä moottoreita, joita professorin ideoimissa sarjahybrideissä tai pidennetyn kantaman sähköautoissa tarvittaisiin

Uutinen on siinä mielessä erikoinen, että uutisessa mainittuja ladattavia sarjahybridejä on ollut tuotannossa jo ainakin vuodesta 2010 lähtien.

Esimerkiksi sarjahybridi Chevrolet Voltissa ja sen eurooppalaisessa rinnakkaismallissa Opel Amperassa on tehokkaan 111kW sähkömoottorin lisäksi melko maltillinen 1,4-litrainen vapaasti hengittävä moottori. Moottori on 68kW tehoisena Lappeenrannassa tehtyihin laskelmiin ylimitoitettu. Kyseinen moottori valikoitui käyttöön alun perin sen vuoksi, että se oli ollut hyvin pitkään tuotannossa ja se oli aikaisemmassa käytössä luotettavaksi havaittu. Suurikokoinen vapaasti hengittävä moottori on myös hyötysuhteeltaan polttomoottoriksi melko hyvä, kun se saa toimia optimikierrosalueellaan. Opel Ampera  toimii lähes aina sarjahybridinä eli polttomoottori on vain tuottamassa sähköä sähkömoottorin tarpeisiin aivan kuten Pyrhönen ideoi.

Pyrhösen mainitsemia pieniä polttomoottoreita on myös jo käytössä sähköautoissa. Vuodesta 2013 lähtien tuotannossa olleessa BMW i3 rex pidennetyn kantaman sähköautossa (EREV) on 25 kilowatin tehoinen 0,65-litrainen alun perin skootteriin tarkoitettu moottori. BMW:n filosofian mukaan tämä pieni polttomoottori on tarkoitettu vain tilapäiskäyttöön ja pääosin autolla on tarkoitus liikkua sähköllä. Tilapäiskäyttöä alleviivaa pieni 9-litrainen polttoainesäiliö. Sarjahybridimoodissa polttoaineen kulutus on noin 6-7  litraa sadalla maantiellä. Kaupungissa kulutus on pienempi.

Sarjahybridi Opel Ampera

GM:n suunnitellessa jatkoa menestyneelle Chevrolet Voltille oli sillä kattavaa dataa automallilla tuohon mennessä ajetuista yhteensä yli kolmesta miljardista ajokilometristä. GM:llä oli varmasti myös erittäin tarkkaan tiedossa BMW:ssä käytetty tekniikka ja pienen polttomoottorin edut ja haitat. GM päätyi Voltin toisessa sukupolvessa valitsemaan polttomoottoriksi 1,5-litraisen moottorin, joka oli kuitenkin aikaisempaa 45kg kevyempi. Uusi moottori käyttää Priuksesta tuttua Atkinson-sykliä, jolla päästään erittäin hyvään hyötysuhteeseen, todennäköisesti huomattavasti parempaan kuin mihin YLEn artikkelissa mainitulla pienellä dieselmoottorilla päästäisiin. Lisääntyneestä tehosta (75kW) huolimatta auto kuluttaa aikaisempaa vähemmän. Toisen sukupolven hybridijärjestelmässä polttomoottori on myös aikaisempaa useammin suoraan yhteydessä pyöriin. Tämän tiedetään tietyissä olosuhteissa olevan puhdasta sarjahybridiä parempi vaihtoehto.

Voit lukea toisen sukupolven Voltec-hybriditekniikasta lisää esimerkiksi täältä. Valitettavasti toisen sukupolven Chevrolet Voltista ei koskaan saatu eurooppalaista versiota. Käytettyjen autojen ostajat voivat kuitenkin nauttia Euroopasta tuotavien Opel Amperoiden erinomaisesta hinta-laatusuhteesta

Ylen uutinen on oiva esimerkki autoteollisuudessa tapahtumassa olevasta valtavasta murroksesta: tekniikka on kehittynyt niin vauhdilla, etteivät edes työkseen näitä asioita käsittelevät henkilöt tahdo pysyä kehityksessä mukana. Uutta tekniikkaa käyttävien autojen ostajat tarvitsevat päätöksenteon tueksi luotettavaa tietoa ja sitä on jatkossakin tarkoitus tuottaa tällä foorumilla enenevissä määrin.

Helpoimmin seuraat blogiamme seuraamalla meitä Facebookissa tai tilaamalla blogin RSS-syötteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*

Hyväksyn tietojen tallennuksen