FIA hyväksyi keskiviikkona 31.1.2018 uuden sähköautojen kilpasarjan. Alun perin Electric GT nimellä tunnetun Electric Production Car Seriesin on tarkoitus alkaa tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa. Sarja tulee olemaan toinen täysin sähköinen FIAn hyväksymä kilpasarja. Yksipaikkaisilla sähkökilpa-autoilla ajettavassa Formula E-sarjassa on nyt menossa neljäs kausi.
EPCS-sarjan ensimmäisellä kaudella kaikki tallit käyttävät identtistä Tesla Model S P100D tuotantoautoon perustuvaa kilpa-autoa. Auton teho 585 kW ja vääntöä löytyy muikeat 995 Nm. 100 kWh akuin varustettu auto kiihtyy nollasta sataan 2,1 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 250 km/h. Kilpa-ajossa auton sähköinen kantama on 90 km. Autoa on kevennetty tuotantoversiosta 500 kg.
Ensimmäisellä kaudella sarjassa kilpailee 10 tallia, joissa jokaisessa on kaksi kuljettajaa. Kilpailut käydään alustavasti eurooppalaisilla radoilla Ranskassa, Portugalissa, Italiassa, Saksassa, Belgiassa, Hollannissa, Iso-Britanniassa ja Espanjassa.
Jokainen osakilpailu koostuu 20 minuutin harjoitussessiosta, 60 minuutin karsinnoista, 60 km päiväkisasta ja 60 km iltakisasta. Joidenkin osakilpailun yhteydessä on myös driftaus-kilpailu, jossa kisan 2 nopeinta kuljettajaa ja 2 fanien valitsemaa kuljettajaa kisaavat Drift Off-haasteessa kolmesta mestaruussarjan lisäpisteestä.
Kilpasarja käynnistyy Teslan autoilla, mutta todennäköisesti tulevaisuudessa myös muilla valmistajilla on kiinnostusta ja mahdollisuus liittyä sarjaan. Formula E-sarjassa on isoista valmistajista nyt jo mukana Audi, Jaguar, Renault ja PSA-konserni. Ensi kaudella myös BMW on mukana moottoritoimittajan ominaisuudessa.
Sarjan erikoisuutena on jokaisen osakilpailun yhteydessä varsinaisen kisan kanssa samaan aikaan ajettava eSports-kilpailu, jonka voittaja pääsee ajamaan testikierroksen Tesla Model S EGT P100D kilpa-autolla. eSports-kilpasarjan karsinnat alkavat hyvissä ajoin ennen ensimmäistä EPCS-sarjan osakilpailua. Ensimmäisessä karsinnassa kaikki halukkaat voivat ajaa testikierroksen omassa kodissaan Asetto Corsa autosimulaatoripelissä. 100 nopeimman testikierroksen ajanutta e-kuljettajaa kilpailevat keskenään online-kilpailussa, josta 40 nopeinta pääsee jatkoon. Nämä 40 nopeinta pääsevät kisaamaan EPCS-sarjan päämajassa Pau-Arnoksen radalla toisiaan vastaan realistisella gforce-kisasimulaattorilla. Karsinnan kautta eSports sarjaan valitaan lopulta 10 e-kuljettajaa. Nämä kilpailijat pysyvät läpi sarjan samoina ja tarkoituksena on, että eSports-sarjasta olisi jatkossa mahdollista päästä mukaan varsinaiseen EPCS-mestaruussarjaan.
Nillittäjä
Suomessa lukuarvon ja yksikön väliin kuuluu välilyönti: 250 km/h, ei 250km/h. Englannissa on sallittua sutata kaikki yhteen.
Hyvää työtä teette!
Pekka Pohjonen
Kiitos, korjattu!