Sähköautojen ja lataushybridien rekisteröintimäärät ovat kiihtyvässä kasvussa. Tästä esimerkkinä Opel Amperan ja sisarmalli Chevrolet Voltin rekisteröinnit.
Suomessa tieliikennekäytössä olevien Opel Amperoiden lukumäärä ylitti kesäkuussa 300kpl:n rajapyykin. Vuoden takaiseen verrattuna kasvua on yli 100%. Rekisteröintimäärien kasvu ei ole ihme ottaen huomioon käytetyn Opel Amperan erinomaisen vastineen rahalle. Ampera mallina on päässyt jo kypsään 6 vuoden ikään, mutta se on teknisiltä ominaisuuksiltaan edelleen erittäin kilpailukykyinen uudempiin lataushybrideihin verrattuna. Amperan sähköinen kantama (n. 65km kesällä huolettomallakin ajolla, 45-50km talvella) on varsin riittävä suurimpaan osaan keskimääräisen autoilijan päivittäisestä ajosta. Amperasta ja Chevrolet Voltista on olemassa kokemuksia jo pitkältä ajalta ja auton akusto sekä sähköinen voimalinja ovat osoittautuneet erittäin luotettaviksi. Tähän päivään mennessä maailmalla ei tiettävästi ole vaihdettu vielä ainuttakaan ajoakustoa heikentyneen kapasiteetin vuoksi.
Yhdysvalloissa tapahtuneen autoalan kriisin ja valtion mittavien tukien jälkeen GM:n oli onnistuttava vakuuttamaan veronmaksajat siitä, että bail-out kannatti. Volt/Ampera oli vuonna 2011 GM:n eniten julkisuutta saanut malli eikä GM olisi kestänyt epäluotettavuudesta johtuvaa julkisuutta. Amperaa onkin sanottu yhdeksi kaikkien aikojen ylisuunnitelluimmista automalleista. Se on lähes täydellinen ensimmäinen porras sähköautoiluun helpon lähestyttävyyden ja käytettävyyden vuoksi. Aloittelevan sähköautoilijan ei esimerkiksi itse tarvitse murehtia juurikaan ajoakun kunnosta. Akun kapasiteetista on rajattu käytön ulkopuolelle alimmat 4kWh ja ylimmät 1,6kWh. 2011-2012 vuosimallien 16,0kWh akusta on siten käytettävissä 10,4kWh ja 2013-2014 vuosimallien 16,5kWh akusta on käytettävissä 10,9kWh. Käytettävissä olevan kapasiteetin rajoittaminen suojaa akkua kulumiselta. Yhdysvalloissa onkin jopa yli 650 000km ajettu Chevrolet Volt, jonka sähköisessä kantamassa ei omistajan mukaan ole käytön aikana tapahtunut minkäänlaista muutosta!
Opel Amperassa on kolme moottoria: matkanpidentimenä toimiva 1,4 litrainen bensiinimoottori pitää huolen siitä, että pieniakkuisille sähköautoille tyypillinen kantama-ahdistus loistaa poissaolollaan. Ajoakun kantaman ehtyessä polttomoottori käynnistyy automaattisesti tuottamaan sähköä 55kW sähkömoottorin/generaattorin avulla 111kW pääsähkömoottorin tarpeisiin (sarjahybridi-moodi.) 55kW generaattorilta jäävä ylijäämä ladataan akkuihin, tasaisessa nopeudessa kun tuosta 55kW:sta ei yleensä liikkumiseen tarvita puoltakaan tehoa. Ampera liikkuu pääosin 111kW pääsähkömoottorin turvin, mutta kovissa nopeuksissa (yli 110km/h) sähkömoottorit toimivat yhtä aikaa, jos akuissa riittää virtaa. Kovissa nopeuksissa ajoakun varaustason ehdyttyä bensamoottori kytkeytyy generaattorin kautta käytännössä suoraan pyöriin, joten auto toimii rinnakkaishybridin tavoin.
Ampera ei ole onneksi vain loistava insinööritaidonnäyte, vaan se on myös mukava ajaa, hyvin muotoiltu ja arkikäytettävyydeltään hyvällä tasolla. Takakontin lastausaukko on kookas ja penkit kaadettuna auto riittää kohtalaisen suuriinkin kuljetustarpeisiin. Akun latausaika tyhjästä täyteen on noin 3,5 tuntia 3,3kW teholla (15A) tai 5 tuntia 2,3kW teholla (10A). Tavallinen schuko-pistorasia riittää siis hyvin auton lataukseen yön aikana matalalla 6A virrallakin.
Opel Amperaa, kuten monia muitakin lataushybridejä, vapautuu nyt runsain määrin 3-vuotisista leasing-sopimuksista Hollannissa, jossa valtio on tukenut sähköistä ajamista jo pidempään. Lataushybridien ja sähköautojen kysyntä Suomessa on kasvu-uralla ja rekisteröinnit Suomessa jatkanevatkin nykyistä kiihtyvää kasvuaan.
hjran
Sähköautoa voi ladata myös aurinkopaneelilla, oletan. mutulla.., ja systeemin kuuluu seuraavat osat, aurinkopaneeli, lautausssäädin, akku, invertteri, auton laturi, ja auton akku, eikö vaan ?
Kuinka iso paneeli ja akusto tarvitaan lataushybridiauton akulle, any body here who knows ? mökille on 60 km ja haluaisin sähköllä takaisinkin…