Kymmenen syytä valita täyssähköauto tai lataushybridi

Kokosimme kymmenen kohdan listan, miksi täyssähköauto tai lataushybridi on jo nyt todellinen vaihtoehto perinteiselle autolle.

1.Välitön voima. Sähkömoottorin täysi vääntömomentti on käytössä heti, kun painat kaasupoljinta. Ei turboviiveen tai kierrosten nousun odottelua, vaan välitöntä voimaa!

2. Luotettavuus. Sähkömoottori on huomattavasti yksinkertaisempi ja luotettavampi kuin vastaavan tehoinen polttomoottori. Sähkömoottorissa on yleensä noin 50 liikkuvaa osaa, kun polttomoottorissa liikkuvia osia on yli 1000 ja tehokkaimmissa vielä jopa huomattavasti enemmän. Sähkömoottorin kanssa ei tarvitse murehtia kannen tiivisteistä, venttiileistä tai öljynsyönnistä. Täyssähköautojen huoltotarve on siten selkeästi polttomoottoria autoa vähäisempää. Lataushybrideissä (etenkin sarjahybrideissä) polttomoottorit pääsevät työskentelemään optimaalisimmilla kierrosalueilla, jolloin ne kuluvat vähemmän kuin tavallisissa polttomoottoriautoissa.

3. Taloudellisuus. Sähköauto kuluttaa sähköä keskimäärin noin 20kWh/100km (tosin etenkin kesällä pääsee helpohkosti parhailla autoilla jopa noin puoleen tuosta). Sähköautoja ladataan yleensä öisin, jolloin sähkö on halvimmillaan. 10snt/kWh hinnalla siirtoineen tulee siis 100 kilometrin matkalle hintaa vain 2 euroa. Kauppakeskuksissa lataaminen on usein ilmaista, joten todelliset käyttökulut jäävän usein jopa alle tuon. Tehokkaimmilla 22kW AC-latausasemilla (nopein lataus vaatii myös autolta tehokkaan laturin) saa tunnin kauppareissun aikana jopa 3 eurolla sähköä.

4. Hauskuus. Sähköautolla ajaminen on todella hauskaa. Kun regeneroivaan jarrutukseen ja mahtavaan kiihtyvyyteen tottuu, niin tehokkaallakin polttomoottoriautolla ajaminen tuntuu verrattain laimealta elämykseltä. 0-100km/h kiihtyvyys ei kerro auton kiihtyvyydestä kaikkea. Sähkömoottori on parhaimmillaan juuri tärkeimmällä (ja hauskimmalla) 0-30 km/h alueella.

5. Hiljaisuus. Sähkömoottori tuottaa vain hentoa ujellusta kiihdytettäessä, joten suurimmaksi melunlähteeksi autossa jäävät renkaat. Hiljaisessa autossa matkustajien mieli lepää ja myös ympäristön melusaaste pienenee.

6. Helppous. Sähköauton lataus on kuviteltua helpompaa. Auto yöksi töpselin päähän ja aamulla pääset lähtemään taas matkaan ”täydellä tankilla.”  Suuressa osassa kauppakeskuksia tarjotaan myös ilmainen lataus asioinnin ajaksi. Reissun päällä pikalatauksen nopeus helposti yllättää kokemattoman sähköautoilijan, latauksen vaatimassa puolessa tunnissa ehtii juuri kahvit juoda ja haukata jotain purtavaa ja matka jatkuu taas.

7. Ympäristöystävällisyys. Paikallisia päästöjä täyssähköautot eivät päästä lainkaan. Myös lataushybrideissä on käytännössä kaikissa mahdollisuus HOLD-ajomoodilla säästää akkujen kantamaa kaupunkien keskustoihin, jotta haitallisia pienhiukkas- ja NOx-päästöjä ei päästettäisi tiheäimmin asutuilla alueilla, jossa niistä on eniten haittaa. Sähköauton hiilidioksipäästöt sähköntuotanto ja auton valmistus mukaan lukien ovat keskimääräistä polttomoottoriautoa alhaisemmat. Auton hidastaminen sähköautolla ajettaessa tapahtuu pääosin regeneroiden eli sähköauto lataa hyötyjarrutuksen avulla akkuja. Jarrut kuluvat vähemmän ja jarrutuksissa syntyy vähemmän haitallisia metallihiukkasia hengitysilmaan.

8. Vaivattomuus. Sähköauto mahdollistaa niin sanotun yhden polkimen ajon. Esimerkiksi Nissan Leafin ajovaihde B:llä tai Opel Amperan ajovaihde L:llä regenerointi on maksimissaan, kun kaasupoljin (vai kiihdytyspoljin?) on nostettuna ylös. Jarrupolkimeen ei juuri koskaan tarvitse normaaliajossa koskea. Tähän kun tottuu, niin tavallisella polttomoottoriautolla ajaminen tuntuu melko vanhanaikaiselta.

9. Hinta. Sähköautot olivat verrattaen kalliita, mutta nyt niihin pääsee kiinni jo huomattavasti maltillisemmalla investoinnilla. Samalla on jo saatu näytöt siitä, että tekniikka kestää ja hyvällä, huolletulla käytetyllä sähköautolla voi liikkua suhteellisen huolettomasti.

10. Latausverkko kasvaa. Suomi on vielä montaa muuta maata jäljessä, mutta täälläkin saadaan jatkuvasti lisää latauspaikkoja paitsi julkisiin paikkoihin, myös taloyhtiöihin ja työpaikoille – jos jälkimmäisissä ei vielä ole asialle tehty mitään, keskustelu on monesti avattu. Työ- ja elinkeinoministeriö tukee 2017-2019 investointeja julkisiin latauspisteisiin 4,8 miljoonalla eurolla (lue lisää www.lataustuki.fi).

Ei kaikkia, mutta osaa edellä mainituista pääsee todentamaan koeajolla – selvitä eri mallien eroja ja mieti asia oman ajotarpeesi kautta. Riittääkö jopa täyssähköauto, vai olisiko parempi lähteä liikkeelle lataushybridillä? Paljonko tarvitset rangea (kantamaa pelkällä sähköllä)? Onko tarvetta vetää peräkärryä, kaipaatko nelivetoa? Osaava myyjä osaa auttaa näissä asioissa ja testaamalla pääset selville tärkeästä ajokokemuksesta.

2 kommenttia

  • Tomi Ihander

    Olisi kiva jos ilmoituksissanne kertoisitko kilowatit ja ajokilometrit paljonko ajaa latauksella siis enemmän tietoa sähköstä. Lataus ajat jne… Riittääkö muuten kotona oleva voimavirta vai mitä pitäisi hankkia kotiin jotta saa helpon latauksen
    Nm. Aurinkopanelit katolla

    • Juha-Matti Raukola

      Moi Tomi

      Kiitos kommentista. Nuo asiat pl. latausajat löytyvät Nettiauton ilmoituksistamme. Verkkosivuston tiedonsiirto ei valitettavasti mahdollista noiden tarkkojen tietojen tuontia tähän kotisivulle.

      Kotilataukseen riittää helpoimmillaan perinteinen schuko-pistoke. Voimavirrasta ladatessa tarvitaan erillinen tuohon tarkoitettu kaapeli, joka on mahdollista tilata kauttamme.

      -JM

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Hyväksyn tietojen tallennuksen